Jak wiemy szkoła i przylegający do niej internat, posiadają stołówkę. Nauczyciele i uczniowie jako konsumenci, mają zatem niebagatelny wpływ na otoczenie.
Aby ograniczać marnotrawienie żywności, w tym roku, po raz kolejny, stworzyliśmy szwedzki stół. Wiadomo, że jeśli wychowanek weźmie sobie, to co lubi (a nie to, co dostanie w okienku) zje większość. Niewielką ilość odpadów, które zostają, oddajemy Pani, karmiącej bezdomne zwierzęta.
W naszej szkole i przylegającym do niej internacie starym rzeczom nadajemy drugie życie, dlatego koce, pozostałe po wychowankach i nadgryzione zębem czasu, odsyłamy do Kruszewa, do schroniska dla psów.
Ograniczamy również zamawianie produktów w opakowaniach foliowych. Zamieniliśmy je na rzecz opakowań szklanych, które wtórnie wykorzystywane są przez pracowników szkoły w celu robienia przetworów. Nasi uczniowie korzystający ze szkolnej stołówki używają do zapakowania drugiego śniadania pudełek śniadaniowych wielokrotnego użytku, aby tym samym ograniczyć torebki foliowe.
W ramach ograniczania zużycia wody w butelkach plastikowych, zamontowaliśmy w szkole i internacie dystrybutory wody, z których chętnie korzysta młodzież.
Natomiast w ostatnim czasie, postanowiliśmy wraz z uczniami zrobić kompostownik. Na razie służy nam do kompostowania ścinanej trawy oraz bio odpadów powstających w kuchni stołówki szkolnej. Uczniowie mają jednak związany z nim plan. Ano wiosną ich marzeniem jest obsadzić tenże kompostownik warzywami, które będzie można schrupać. A może malinkami…?
Zależy nam, by wśród młodzieży, rosła świadomość dotycząca wpływu gospodarki na środowisko. Aby w dorosłości, mieli leśną głuszę, w której będą mogli się zanurzyć i powtórzyć za pewnym znanym poetą…
Chciałbym w lesie, w odstępach dzikiego błędowia,
Mieć chałupę — plecionkę z chrustu i sitowia,
Zawieszoną wysoko w zagłębiach konarów
Nad otchłanią jam rysich i wężowych jarów.(…)
B. Leśmian, Pragnienie, (fragment)