STARE NA NOWO

Jak wiemy szkoła i przylegający do niej internat, posiadają stołówkę. Nauczyciele i uczniowie jako konsumenci,  mają zatem niebagatelny wpływ na otoczenie.

Aby ograniczać marnotrawienie żywności, w tym roku, po raz kolejny, stworzyliśmy szwedzki stół. Wiadomo, że jeśli wychowanek weźmie sobie, to co lubi (a nie  to, co dostanie w okienku) zje większość. Niewielką ilość odpadów, które zostają, oddajemy  Pani, karmiącej bezdomne zwierzęta.

W naszej szkole i przylegającym do niej internacie starym rzeczom nadajemy drugie życie, dlatego koce, pozostałe po wychowankach i nadgryzione zębem czasu, odsyłamy do Kruszewa, do schroniska dla psów.

Ograniczamy również zamawianie  produktów w opakowaniach foliowych. Zamieniliśmy je na rzecz opakowań szklanych, które wtórnie wykorzystywane są przez pracowników szkoły w celu robienia przetworów. Nasi uczniowie korzystający ze szkolnej stołówki używają do zapakowania drugiego śniadania pudełek śniadaniowych wielokrotnego użytku, aby tym samym ograniczyć torebki foliowe.

W ramach ograniczania zużycia wody w butelkach plastikowych, zamontowaliśmy w szkole i internacie dystrybutory wody, z których chętnie korzysta młodzież.

Natomiast w ostatnim czasie, postanowiliśmy wraz z uczniami zrobić kompostownik. Na razie służy nam do kompostowania ścinanej trawy oraz bio odpadów powstających w kuchni stołówki szkolnej. Uczniowie mają jednak związany z nim plan. Ano wiosną ich marzeniem jest obsadzić tenże kompostownik warzywami, które będzie można schrupać. A może malinkami…?

Zależy nam, by wśród młodzieży, rosła świadomość dotycząca wpływu gospodarki na środowisko. Aby w dorosłości, mieli leśną głuszę, w której będą mogli się zanurzyć i powtórzyć za pewnym znanym poetą…

Chciałbym w lesie, w odstępach dzikiego błędowia,

Mieć chałupę — plecionkę z chrustu i sitowia,

Zawieszoną wysoko w zagłębiach konarów

Nad otchłanią jam rysich i wężowych jarów.(…)

B. Leśmian, Pragnienie, (fragment)